Τρίτη 25 Φεβρουαρίου 2014

Μετανάστευση, διακίνηση και εμπορία ανθρώπων και ΜΚΟ


Αναδημοσιεύουμε άρθρο μελών μας στην Ελευθεροτυπία το 2009, πέμπτη 25 Ιουνίου. 

Όπως θα διαβάσει κανείς σε αυτό θα δει ότι έχουν αλλάξει ελάχιστα πράγματα για παράδειγμα το 2013 το καλοκαίρι έγινε η επικύρωση του πρωτοκόλλου του Palermo

Έχει αλλάξει ο Νόμος για τη Μετανάστευση.

Έχει μπει σε ισχύ η Υγειονομική Διάταξη 39Α, από το 2012

Έχει εκπονηθεί το σχέδιο ΘΕΤΙΣ απ το ΕΚΕΠΥ (Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων Υγείας) του Υπουργείο Υγείας, το 2013

Έχουν γίνει Στρατόπεδα Συγκέντρωσης των με μη νόμιμα χαρτιά, στην Ελλάδα, από το 2012

Δημιουργήθηκε, το 2013 το νομοθετικό πλαίσιο για μια συντονιστική επιτροπή στο υπουργείο Εξωτερικών, χωρίς καμιά δυνατότητα πρακτικής διαχείρισης των προβλημάτων του Trafficking παρά μόνο αυτών των επικοινωνιακού τύπου. 

Δεν έχουμε σαφές νομοθετικό πλαίσιο για τον Ορισμό του Τρίτου Τομέα.
Δεν έχουμε σαφές νομοθετικό πλαίσιο για τη χρηματοδότηση των ΜΚΟ.

Συνεχίζει η Λάσπη εναντίον των ΜΚΟ.

καλή ανάγνωση..
.................................................


Ο όρος «διακίνηση και εμπορία ανθρώπων» αποτελεί μεγάλο θέμα συζήτησης ακόμη και στον ορισμό του ΟΗΕ (γνωστότερος ως ορισμός του Palermo).
Φυσικά εμείς ως χώρα δεν τον έχουμε επικυρώσει, αλλά τον έχουμε υπογράψει. 

Το ΥΥΚΑ (υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης) ανακάλυψε τους μετακινούμενους πληθυσμούς το 2001, αναθέτοντας στο τότε ΚΕΕΛ (ΚΕΕΛΠΝΟ) την παρέμβαση στους χώρους των παράνομα εισελθόντων, παραμένοντας όμως ο μεγάλος απών από τις αποφάσεις παρέμβασης υγειονομικού χαρακτήρα. 

Το φαινόμενο παρουσίασε από το 2002 ώς το 2007 αύξηση κατά 93%. 
 Κατά την περίοδο αυτή η απομάκρυνση από τους υγειονομικούς στόχους του φαινομένου από το αρμόδιο υπουργείο είναι συστηματική. 
Περισσότερο το ΥΥΚΑ μοιάζει τμήμα τού τότε Δημόσιας Τάξης παρά, στο θέμα των μετακινούμενων πληθυσμών και του trafficking (διακίνηση και εμπορία ανθρώπων) τουλάχιστον, ως ΥΥΚΑ! 

Οι οργανώσεις της ΚτΠ (κοινωνία των πολιτών) και οι ΜΚΟ προσπάθησαν να ασχοληθούν με το νέο φαινόμενο ήδη από το 2001. 
Πιέσεις ασκήθηκαν για το νομοθετικό πλαίσιο τόσο της μετανάστευσης όσο και του trafficking, ενώ επικεντρώθηκαν σε πρακτικά ζητήματα όπως: καταφύγια /κέντρα υποδοχής /στήριξης θυμάτων, διαδικασίες κράτησης και απέλασης.

Αναλυτικά. 

Ο ν.3064/2002 δεν επέλυσε βασικά ζητήματα του trafficking, αφού δεν τόλμησε την τιμωρία του πελάτη -παρά μόνον όταν το θύμα είναι ανήλικο-, υιοθετεί τον αναγκαστικό επαναπατρισμό των θυμάτων, και δεν αναφέρθηκε στο εργασιακό δουλεμπόριο. 

Το Π.Δ. 233/2003 προβλέπει τον συντονισμό των δράσεων αρωγής από το υπουργείο Υγείας. Ωστόσο, από το 2004, χωρίς την αντίστοιχη αλλαγή νομοθεσίας τις δράσεις συντονίζει το υπουργείο Δικαιοσύνης... 

Ο μεταναστευτικός νόμος, 3386/05 για πρώτη φορά θεσμοθετεί «την κοινωνική ένταξη των μεταναστών στην κοινωνία» αλλά ταυτόχρονα τιμωρεί (πλην επειγόντων περιστατικών και παιδιών) και τους επαγγελματίες υγείας που έρχονται με μετανάστες χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα...
Η αδυναμία πρόσβασης στις υπηρεσίες υγείας παραμένει βασικό πρόβλημα της παράνομης διακίνησης ανθρώπων. 

Το υπουργείο Εσωτερικών -προτείνει μέτρα καταστολής κυρίως -επισημαίνει ότι η έμφαση στο FRONTEX οφείλει να δοθεί στην καταπολέμηση του δουλεμπορίου και της διακίνησης μεταναστών. 
Η διεθνής εμπειρία έχει αποδείξει ότι τα δίκτυα trafficking ανθίζουν όπου τα μέτρα καταστολής της μετανάστευσης είναι ισχυρά, 
η νομιμοποίησή τους δύσκολη και τα δίκτυα μετανάστευσης ανεπαρκούν να αντιμετωπίσουν τους φραγμούς χωρίς «βοήθεια». 

Η ACT UP μέσα από δράσεις street work, bar to bar -1995- διαπίστωσε και επισήμανε τη σχέση μετανάστευσης και trafficking, ειδικά δε σε ημερίδα που διοργάνωσε το 2002. 
Στη συνέχεια η οργάνωση δημιούργησε τον μοναδικό άτυπο ξενώνα για άνδρες θύματα διακίνησης και εμπορίας που υπάρχει στην Ευρώπη. 

Σύντομα οι ΜΚΟ κατηγορήθηκαν 
-ως «πράκτορες των Αμερικανών» από κυβερνητικά χείλη, 
λόγω πιθανώς της συμβολής τους στην ετήσια έκθεση για το trafficking του State Department, ή του διεθνούς χαρακτήρα τους,
-σε άλλες απειλήθηκαν άμεσα από κυκλώματα μέλη τους, 
-άλλες κατηγορήθηκαν ακόμη και ως δουλεμπορικές..., 
-άλλες ως ανθελληνικές, 
-ενώ το τελευταίο: πως είναι καταχραστές δημόσιου χρήματος. 

Αν ο ρόλος της καταστολής στο smuggling (διακίνηση ανθρώπων) και το trafficking είναι αδιαμφισβήτητος άλλο τόσο είναι και εκείνος της ΚτΠ και των ΜΚΟ. 

Η συνεργασία ΜΚΟ-κράτους οφείλει να θεσμοθετηθεί σε κλίμα διαφάνειας, εμπιστοσύνης, αλληλεγγύης και κοινωνικής συνοχής, ώστε να αντιμετωπιστεί ένα φαινόμενο που αναπτύσσεται παράλληλα... με τη μετανάστευση και τις μεθόδους καταστολής της. 

Δεν έχουμε ανάγκη δημιουργίας νέων μορφών Σπιναλόγκας, για παράνομα εισελθόντες. 
Οι ψύχραιμες φωνές, αυτοί που γνωρίζουν σφαιρικά και βλέπουν σε βάθος χρόνου, δίνουν σωστές λύσεις. 
Μέχρι τότε... καλή συμβίωση με τους δουλεμπόρους και τα φασιστοειδή. 

* Μέλος Δ.Σ. και υπ. δράσεων Street Work της ACT UP HELLAS.
** Μέλος Δ.Σ. και επιστημονική υπεύθυνη 
...................................................
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=57276